Jos haluat nostaa tasoa, niin aloita täältä
Monesti aloitan työni tutkimalla asiakkaan toiminnan tasoa. Minun pitää ymmärtää millä tasolla asiakas työskentelee, ennen kuin osaan olla avuksi. Nämä kolme tasoa ovat: Tieto, taito ja tapa.
Ensimmäinen taso: Tieto – Tiedän, mutta en osaa
Luonnollisesti asiakas voi olla myös 1. tason alapuolella, eli häneltä puuttuu perustavanlaatuista tietoa. Tällöin koulutukset ja perusteiden läpikäyminen on ihan paikallaan. On lukematon määrä erilaista tietoa, joten ei ole mitenkään häpeällistä sanoa, että ei tiedä aiheesta juuri mitään. Tästä kaikki viisaus syntyy.
Tieto tasoa on helppo ostaa. Käymme läpi jonkun asian asiakkaan kanssa ja BÄM! – mitään ei tapahdu. Tieto itsessään ei ole vielä arvokasta. Tiedämme lukemattomia asioita ja monesti myös tiedämme miten toimia, mutta koska tieto on vielä vähän hähmäistä, eli sitä ei jäsennelty ja testattu todellisuudessa kokemusperäiseksi tiedoksi – varmuudeksi – niin se jää käyttämättä.
Monet hamstraavat lisätietoa suuren valaistuksen toivossa. Se on tie, joka ei lopu koskaan ja ei vie minnekään. Olen itsekin kulkenut riittävän pitkään sillä tietääkseni matkani toivottomuuden. Se on yhtä hyödyllistä kuin uutisten katsominen. Tiedän mitä maailmalla tapahtuu, voimatta itse vaikuttaa asiaan mitenkään.
2. taso: Taito – Osaan, kun tarve nousee.
Kun tieto viedään toiminnaksi alkaa arvoa syntymään. Tieto, ilman toimintaa, on turhaa. Jos tieto jää vain akateemiseksi mastrubaatioksi, ilman mitään reaalimaailman vaikutusta, niin voidaan todeta sen olevan aika yhdentekevää. Tieto + toiminta = tulokset. Tämän luulisi olevan aika itsestään selvää, mutta näin ei todellisuudessa ole.
Tieto pitää kokemuksellistaa toiminnan kautta varmuudeksi sen paikkansa pitävyydestä. Tämän ansiosta toimijalle syntyy tunne tiedon hyödynnettävyydestä. Tästä syystä olen todella toimintaorientoitunut valmentaja. Tuloksia ja hyötyä pitää syntyä heti, että asiakas jatkaa matkaansa. Suurin osa turhautuu nopeasti ja arjen pragmaattiset kiireet pyyhkäisevät upeat filosfiat ja ajatukset maton alle, jos niitä ei voi hyödyntää tässä ja nyt. Suuret ajatukset luovat toiminnan kehikon, ei keskiötä.
Kolmas taso: Tapa – Tieto ja taito näkyvät kaikessa toiminnassa
Tapa on korkein taso, jolla ihminen toteuttaa tietoja ja taitoja. Tällä tasolla ei tarvitse enää jäädä miettimään miten asia tehtiin, vaan se tulee selkärangasta. Tavat luovat menestymisen mentaliteetin. Ihmisten kohtaaminen, johtaminen, myyminen ja monet muut asiat voivat olla todella raskaita, jos joka kertaa pitää lähteä miettimään mitä ja miten asia pitää tehdä. Tavat voivat minimoida tahdon voiman ja energian kulutusta, jolloin arki ei käy raskaaksi niin nopeasti.
Meillä on kykyä luoda tapoja arjessamme, mutta se vaatii lukuisia toistoja samasta aiheesta. Ei kokoajan varianssia, eli uutta tietoa tai taitoja, vaan saman asian toistamista. Tämä luonnollisesti vaatii jonkinlaisen palautekytkennän, sillä toistot ilman palautetta on kuin kutoisi sukkaa pimeässä.
Tapojen luomisessa on kuitenkin selkeät rajoitteet – emme voi tulla mestareiksi kaikessa, vaan meidän pitää valita todella tarkasti mitkä kyvyt ovat ratkaisevia. Kuten yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä koomikoista, Jerry Seinfeld, sanoi: “Pidä ketju yhtenäisenä”. Tällä hän tarkoitti sitä, että kirjoita joka päivä vitsejä. Älä anna tulla välipäiviä. Tätä varten hänellä oli iso seinäkalenteri, josta hän pystyi seuraamaan ketjuaan.
Missä on teidän todelliset tarpeet?
Nyt onkin hyvä hetki pysähtyä miettimään omia tai teidän yrityksen tarpeita. Miltä tasolta ne löytyvät? Mistä asiasta teiltä puuttuu ratkaisevaa tietoa? Mitkä aihealueet pitäisi viedä tiedosta toiminnaksi? Mitkä ovat ne muutamat ratkaisevat tavat, jotka muuttaisivat pelin täysin. Nostaisi sinun tehokkuuden ja tekemisen ilon aivan uusiin sfääreihin? Nosta yksi asia jokaiselta tasolta ja kirjoita ne ylös.