Nyt siellä heti kovimmat myyntimiehet nyökyttelevät päätään ja myhäilevät partaansa. Mutta ikävä kyllä tuo otsikko EI tarkoittanut sitä mitä teillä oli mielessä. Asiakasnäkökulma on jo pitkään ollut monen suuntauksen keskiössä ja puheissa, mutta käytäntöön se on ani harvoin vielä pääsee. Vaikka asiaa painotetaan joka käänteessä, niin miksi edelleen suurin osa ajasta menee yrityksen sisäisten asioiden märehtimiseen, jolloin asiakas unohtuu autuaasti taustalle?
hmmm ei tainnut tälle asiakkaalle meidän tarjoama oikein sopia 🙁
Aina välillä on hyvä palata siihen, että “miksi asiakas ylipäätään ostaa meiltä?” Mikä on se lisäarvo, jota me tuotamme? Mitkä ovat ne hetket asiakkaan elämässä, joissa me pääsemme vaikuttamaan? Palveluiden ollessa kyseessä tilanteet ovat selkeämpiä, kuin tuotteiden kanssa, joita voidaan käyttää ja kuluttaa mitä erilaisimmissa tilanteissa. Ymmärrämmekö todella sen arvon mitä luomme? Ne tilanteet, joissa tämä tapahtuu? Miten voisimme parantaa näitä kokemuksia?
Asiakkaan ongelman ymmärtäminen on erinomainen lähtökohta tälle ajattelulle. Kun ymmärretään asiakkaan todellista käyttäytymistä, niin omaa tarjoaamaa on paljon helpompi lähteä optimoimaan lähemmäksi asiakkaan kokemuspolkua. Osaatko määrittää alla olevat elementit yritystoiminnassasi?
Onhan ne asiakkaat monesti vaikeita, mutta niin ovat naisetkin, enkä ole vielä oppinut elämään ilman kumpiakaan. Kuuntele, ymmärrä, menesty!