Tehokkuutta vai täydellisyyttä – miksi “tarpeeksi hyvä” voittaa “täydellisen” liiketoiminnassa

tekoäly

Jaa tämä artikkeli

AI-paradoksi: miksi “tarpeeksi hyvä” on usein parempi vaihtoehto kuin “täydellinen” liiketoiminnan kontekstissa.

Tämä on erityisen tärkeää kaikille yrittäjille, jotka harkitsevat tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassaan, mutta ovat epävarmoja sen suorituskyvystä tai kelvollisuudesta.

 

Ihmismyyjät vs. tekoälyiset myyntiedustajat


Ensimmäisessä esimerkissä vertailen ihmismyyjien ja tekoälyisten myyntiedustajien eroja.

Ihmismyyjät ovat kalliita, heidän työaikaansa on rajoitetusti, he voivat olla epäjohdonmukaisia ja mielialansa vaikuttavat työskentelyyn. Uusien myyjien löytäminen, palkkaaminen ja kouluttaminen on myös työlästä.

Tekoälypohjainen myyntiedustaja on sen sijaan hyvin edullinen pyörittää, toimii 24/7, on johdonmukainen ja skaalautuu rajattomasti.

Haittapuolena on, että tekoäly todennäköisesti saa kauppoja huomattavasti huonommin kuin ihminen. Yritykselle voi siis olla kannattavampaa hyödyntää tekoälyistä myyntiedustajaa, vaikka se suoriutuisi ihmistä heikommin, sillä sen muut edut kompensoivat tätä.

 

Tekoäly asiakaspalvelun avustajana


Toinen esimerkki käsittelee tekoälyä asiakaspalvelun avustajana perinteisen ihmisvastaanoton sijaan.

Tekoäly voi vastata puheluihin 24/7 ja näin kasvattaa liiketoimintaa, vaikka se saattaakin menettää pienen osan asiakkaista, jotka toivovat ihmiskontaktia. Silti kokonaisuutena tämä ratkaisu voi olla parempi, kun yrittäjän aikaa säästyy muihin tärkeisiin tehtäviin.

Tekoäly sisällöntuotannossa


Kolmas esimerkki koskee tekoälyä sisällöntuottajana verrattuna ihmiseen. Tekoälyn tuottama sisältö ei välttämättä ole yhtä tehokasta kuin ihmisen tuottama, mutta jos se säästää huomattavasti tuottajan aikaa, se voi olla kokonaisuutena parempi ratkaisu.

Summa summarum


Pointtini on, että vaikka tekoäly ei tällä hetkellä suoriutuisi yhtä hyvin kuin ihminen tietyissä tehtävissä, sen mukanaan tuomat edut, kuten skaalautuvuus, kustannustehokkuus ja saatavuus, voivat tehdä siitä silti kannattavan ratkaisun yrityksille. Yritysten on kuitenkin tärkeää löytää oikeat tavat yhdistää tekoäly ihmisten parhaisiin puoliin.

Tärkeintä on etsiä yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät rakentamaan juuri yrityksesi tarpeisiin sopivia tekoälyratkaisuja. Tämä vaatii taitoa ja osaamista, mutta avaa oven valtaviin mahdollisuuksiin, kun tekoälyn suorituskyky paranee ajan myötä. Kannattaa siis tutkia, miten tekoälyä voisi hyödyntää omassa liiketoiminnassasi.

Jos tekoäly voisi olla myös teille varteenotettava vaihtoehto, niin jutellaan aiheesta tarkemmin:
tuomas@connection.fi

045 169 6310

Muita artikkeleita