Haluatko, että asiakas ostaa? Tee siitä helpompaa!

Jaa tämä artikkeli

Olin viime talvena hiihtämässä lähellä Serenaa ja löysin metsästä lettukahvilan. Upea päivä, komea hirsirakennus – ihanaa! Kuistilta tilasin kahvin ja letut ja rupesin maksamaan. Piti mennä nettisivulle, täyttää joku lomake, täyttää maksutiedot, mennä mobile payhin maksamaan. Siinä käsi jäässä naputtelin kaikki ja mietin, että miksi ei voinut vain maksaa suoraan mobile payllä? Ensi kerralla taidan hiihtää vain ohi.

Mitkä ideat sitten nykyisin lentävät? Ideat, jotka tekevät elämästä helpompaa!

Esimerkiksi:

Wolt- safkaa sun sohvalle

Netflix – viihdettä sun sohvalle

Tinder – seuraa sun sohvalle

Uber – Vie sut pois sun sohvalta

Suomessa ostamisesta tehdään usein liian vaikeaa. Liikaa ominaisuuksia, liikaa kaavakkeita, liikaa tietoja pitää näpyttää, liian monimutkaista, liikaa kaikkea. Varsinkin asiantuntijatyö on usein epämääräistä jargonia, jota ei ole paketoitu tai tuotteistettu juuri ollenkaan.

“Mutta kun tämä meidän työ on aina yksisarvispölyä ja asiakkaan tarpeet vaihtelee mussunmussun blaablaa…”

Asiakkaan tarve on aina sama: enemmän vähemmällä, nopeammin ja helpommin.

Osta oma tuotteesi / palvelusi. Kokeile. Lähde täysin ummikkona ensin googlaamaan löydätkö itsesi. Mene nettisivuille. Mieti joku tarve ja yritä löytää ratkaisu siihen teiltä. Kuinka kauan kestää ennen kuin ongelmasi on ratkaistu? Paljonko vaivaa siihen vaadittiin? Pitää muistaa, että ihmiset eivät mene siitä mistä aita on matalin, ne menee siitä missä aitaa ei ole ollenkaan. Sitä kutsutaan portiksi.

Muita artikkeleita