Strategiaa voidaan tutkailla monelta eri kantilta. Sana on vaikea ja aiheuttaa monesti tarpeetonta oikosulkutilaa kuulijan aivoissa.
Yksi helpoimmista tavoista käsittää miettiä strategiaa on tasapainon kautta: onko yrityksen tavoitteet, keinot ja resurssit tasapainossa keskenään.
Olen havainnut, että moderni johtaja on kovin ahne. Kaikkea nyt heti! Tavoitteita pursuaa johtoryhmän kabineteista, asiakkaiden pyynnöistä ja organisaation tarpeista. Kohta voidaankin kirjoittaa kokonainen sivullinen erilaisia tavoitteita, joihin pyritään yht’aikaa. Tämä aiheuttaa paljon hukkaa, sillä usean asian samanaikainen työstö luonnollisesti viivästyttää jokaista yksittäistä projektia ja tavoitteen saavuttamista. Priorisointi ja fokusointi ovatkin johtajan hopea luodit, joilla asioita voidaan saada VALMIIKSI!
Pysähdy hetkeksi miettimään millainen tilanne teillä on näiden kolme elementin tasapainon kanssa.