Tekoälyn kehittyminen on avannut uusia mahdollisuuksia pienille yrityksille. Tekoäly voi tarjota kilpailuedun ja auttaa pieniä organisaatioita lisäämään tehokkuuttaan ja tuottavuuttaan samalla kun kustannukset vähenevät. Tutkitaan hieman ongelmia, joita tekoälyn hyödyntäminen voi ratkaista pienille yrityksille, tekoälyn käyttöä eri toimialoilla, joitakin hyödyllisiä tekoälytyökaluja pienyrityksen kasvattamiseksi sekä riskejä, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön yrityksen prosesseissa.
Tekoälyn soveltaminen eri toimialoilla on ollut räjähdysmäistä viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Ohjelmistokehityksestä markkinointiin ja sisällöntuotantoon tekoälyn potentiaali on realisoitunut nopeasti. Perinteisiin menetelmiin verrattuna tekoälyllä toimiva teknologia voi analysoida suuria tietomääriä ja tuottaa tarkkoja ja toimivia oivalluksia päätöksenteon tueksi kaiken tyyppisille yrityksille, mikä lisää yrityksen suorituskykyä.
Alun perin vain suurilla yrityksillä oli pääsy tekoälytekniikkaan. Tekoäly palveluna (AIaaS) tulo on kuitenkin tasannut pelikentän kaiken kokoisille yrityksille. Pienet ja keskisuuret yritykset voivat nyt käyttää tekoälyteknologioita ja -ratkaisuja ilman suuria investointeja tai tarvitsematta datatieteilijöitä.
Mitä ongelmia tekoäly voi ratkaista pienille yrityksille?
Viime vuosina tekoäly on oppinut ratkaisemaan monenlaisia liiketoimintaan liittyviä ongelmia. Seuraavassa on neljä pienten yritysten suurta ongelmaa ja miten tekoälyratkaisut voivat auttaa niiden ratkaisemisessa.
Tehokkuus
Tekoälytyökalut voivat automatisoida manuaalisesti käsiteltäviä toistuvia prosesseja, analysoida suuria tietomääriä ja antaa yrityksille enemmän aikaa keskittyä korkean tason mittareihin, jotka nopeuttavat liiketoiminnan kasvua. Se auttaa myös lisäämään tuottavuutta ja tehokkuutta päivittäisissä toiminnoissa. Olipa kyse sähköpostien luokittelusta niiden sisällön mukaan tai lupaavien ja epäluotettavien liidien erottelusta, tekoäly voi auttaa sekä yksinkertaisissa että monimutkaisissa ongelmissa, antaen tiimeille runsaasti aikaa keskittyä muihin keskeisiin toimintoihin.
Petokset
Koneoppimisessa käytetyt algoritmit on koulutettu tunnistamaan aikaisemmat petoskaaviot nykyisissä ja tulevissa tapahtumissa. Ne voivat käsitellä tietoja reaaliajassa löytääkseen toimitusjohtajien petokset, väärennetyt laskut, maksupetokset ja monet muut petostyypit. Tekoäly on erinomainen vaihtoehto, koska se voi pysyä mukana suuressa kysynnässä ja nykyisissä monimutkaisissa petoksissa.
Asiakastuki
Yritykset voivat käyttää tekoälytekniikoita parantaakseen asiakaspalvelua useilla eri tavoilla. Esimerkki on tukipyynnön luokittelu ja asiakastunteen arviointi. Jotta tukesi ja tuotteesi paranisivat usein ennen kuin asiakkaat pyytävät sitä, sinun on saatava oivalluksia asiakaskäyttäytymisestä ja tunteista. Käyttämällä tekoälyä ymmärtämään asiakkaiden asenteita tuotteitasi kohtaan, voit ennakoida parantaa tarjontaasi.
Voit myös kouluttaa omalla datalla tekoälyjä ja luoda oman kielimallin (LMM). Tämän avulla voit luoda chatti-botteja, jotka ymmärtävät liiketoimintaasi, tuotteitasi ja osaavat täten vastata asiakkaalle usein paremmin ja nopeammin kuin ihminen.
4. Tuottavuus
Oivallukset siitä, miten asiakkaat sitoutuvat tekoälyyn, antavat yrityksille mahdollisuuden jatkuvasti parantaa tuotteitaan ja palvelujaan. Tekoäly seuraa mitä käyttäjät sanovat ja voi tunnistaa kuluttajien kommenttien takana olevat tunteet. Tämä voi auttaa tuotetiimejä oikealla tiellä kuluttajien tyytyväisyyden suhteen.
Tekoäly voi myös korjata ongelmia ennen niiden ilmaantumista ja auttaa tunnistamaan tuotevikoja ennen kuin ihmiset valittavat niistä.
Vinkkejä tekoälyn käyttöön pienyritysten markkinoinnissa ja myynnissä
Tekoälyn avustama verkkosivujen kehittäminen
Tekoälyn avustama verkkosivujen kehittäminen tehostaa tuotemarkkinointisivujen ideointia, luomista ja julkaisemista internetissä. Parhaimmat työkalut tekevät prosessista 10 kertaa nopeamman generoimalla sisältöä ja kuvia verkkosivustolle ja tarjoamalla helppokäyttöisen vetämällä ja pudottamalla toimivan editorin design-muokkauksille. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi:
10Web AI Website Builder
10Web AI Website Builder on käyttäjäystävällinen työkalu, joka rakentaa täysipainoisia ammattilaisverkkosivustoja tekoälyn avulla. 10Web AI Website Builder tuottaa kuvia ja sisältöä liiketoiminnan tarpeisiin, joista tulee sivuston ominaisuuksia. Rakennat verkkosivuston vain vastaamalla useisiin kysymyksiin yrityksestäsi.
Webflow
Monimutkaisempi työkalu kuin 10Web AI Builder, jossa on jyrkkä oppimiskäyrä. Webflow mahdollistaa pienyritysten rakentaa yksinkertaisia ja monimutkaisia verkkosivustoja ja web-sovelluksia editorinsa ja liitännäisten avulla.
Wix
Wix tarjoaa myös valmiiden, responsiivisten ja mukautettavien verkkosivupohjien katalogin. Se tehostaa web-suunnittelua ja kehitystä tekoälyn avustajalla.
Sisällön luominen
Tekoäly on hyödyllinen verkkosivujen sisällön luomiseen, tuotekuvausten kirjoittamiseen ja jopa blogikirjoituksiin. Tekoäly voi luoda luonnollista tekstiä, joka kuulostaa ihmisen kirjoittamalta. Alla on joitakin kustannustehokkaita ja tehokkaita työkaluja sisällön luomiseen tekoälyllä pienyrityksille.
ChatGPT
Luonnollisen kielen käsittelyn (NLP) työkalu sisällön kirjoittamiseen. Se on rakennettu vastaamaan kysymyksiin ihmisen kaltaisella tavalla ja voi luoda sisältöä erityisissä äänisävyissä.
Grammarly
Tekoälyn avulla toimiva kirjoitusavustaja, joka korjaa automaattisesti kielioppivirheitä, tehostaa kirjoittamista ja antaa ehdotuksia kielen ja sävyn käytöstä. Se antaa reaaliaikaisia ehdotuksia parantaakseen oikeinkirjoitusta, selkeyttä, sujuvuutta, tyyliä ja sävyä kirjoituskontekstista riippuen.
Myynti
Asiakkaaseen yhteyden ottaminen on haasteen ensimmäinen osa, kaupan tekeminen on toinen osa. Tässä personalisointi ja asiakkaan syvimpien toiveiden tyydyttäminen tulevat peliin. Tekoälyn avulla alla olevat työkalut luovat ihmisen kaltaisia vuorovaikutuksia markkinoinnista onnistuneeseen kaupan päättämiseen ja liikevaihdon kasvattamiseen.
Drift
Drift nopeuttaa tuloja aloittamalla ajankohtaisia, räätälöityjä keskusteluja potentiaalisten asiakkaiden ja nykyisten asiakkaiden kanssa keskustelutekoälyn avulla. Drift tarjoaa myös reaaliaikaisia ilmoituksia ja tekoälyllä vahvistettuja oivalluksia tarkastellakseen ostajien aikomuksia analysoimalla heidän vuorovaikutustaan verkkosivujen kanssa.
Exceed.ai
Exceed.ai käyttää keskusteluä tehostavaa tekoälyä automatisoidakseen keskustelut, jotka muistuttavat ihmismäisiä interaktioita myyntimahdollisuuksien kanssa. Se integroituu myös sähköpostiin, verkkosivujen chattiin ja tekstiviesteihin varmistaen, että myyntitiimi aloittaa ja viimeistelee diilit tehokkaasti.
Vinkkejä tekoälyn käyttöön pienten yritysten kirjanpidossa ja taloushallinnossa
Pienten yritysten talouspuolen tekoäly voidaan tiivistää yhteen kokonaisuuteen. Varastojen seuranta, ostovelkojen ja myyntisaamisten hallinta, rahavirtojen tasaaminen, kirjanpito ja muiden rutiinitehtävien automatisointi liittyvät toisiinsa. Niitä voidaan hallita yhdellä alla olevista työkaluista yrityksen tarpeiden mukaan:
Xero
Xero on monipuolinen kirjanpito-ohjelmisto, joka automatisoi rutiininomaiset kirjanpitoprosessit, ennustaa tilisaldoja, hoitaa laskujen maksamisen, rahavirtojen tasaamisen, myyntiveron laskemisen ja paljon muuta. Xero tukee myös reaaliaikaista yhteistyötä useiden käyttäjien kanssa.
QuickBooks
QuickBooks pienten yritysten tarpeisiin käsittelee laskutusta, kuluja ja varastoseurantaa sekä kirjanpidon raportteja tekoälyn avulla. Se tukee myös useiden käyttäjien reaaliaikaista yhteistyötä.
Muita tekoälyn hyödyntämisen kohteita pienissä yrityksissä
Toimitusketju
Tekoälyä voidaan käyttää luomaan digitaalisia kaksoiskappaleita, simuloimaan skenaarioita ja analysoimaan malleja. Vähittäiskauppiaat ja yritysomistajat voivat käyttää tätä vahvistaakseen toimitusketjuihinsa vastustuskykyä ja tehdäkseen perusteltuja päätöksiä. Tekoälyn käytännön sovellukset pienille yrityksille toimitusketjuteollisuudessa ovat toimitusaikojen ennustaminen erinomaiseen asiakaskokemukseen ja kysynnän ennusteet perustuen toimialan laajuisiin suuntauksiin.
Asiakaspalvelu
Tekoäly-chatbotit ovat yleisesti käytössä nykyään itsenäisissä keskusteluissa asiakkaiden kanssa, jotka etsivät tukea. Asiakkaat eivät todennäköisesti edes tiedosta keskustelevansa robotin kanssa, koska näistä boteista on tullut niin älykkäitä. Lisäksi ne tekevät palvelun tarjoamisesta huomattavasti yksinkertaisempaa ja edullisempaa suurella saatavuudella, vaikka työvoima olisi pieni.
Lataa tästä itselle ilmainen opas: Tekoälyllä tehokkuutta: ChatGPT pienyrittäjän arjessa
Kolme riskiä, jotka tulee huomioida integroidessa tekoälyä pienessä yrityksessä
- Turvallisuusriskit
Tekoälyjärjestelmät erikoistuvat yhä enemmän ja pystyvät käsittelemään ennenkuulumattomia datamääriä, mutta ne myös fokusoituvat entistä enemmän. Arkaluontoista tietoa saattaa kadota tai se voidaan varastaa, mikä voi aiheuttaa haitallisia vaikutuksia yritykselle.
Mahdollisuus hakkerointiin ja tietomurtoihin on yksi suurimmista turvallisuusuhista, jotka liittyvät tekoälyyn. Kyberrikolliset ovat todennäköisemmin kiinnostuneita tekoälyjärjestelmistä, kun ne integroituvat yhä enemmän yritysprosesseihin. Tämä johtuu siitä, että tekoälyjärjestelmät tallentavat ja analysoivat usein suuria määriä arkaluontoista tietoa, kuten henkilötietoja tai taloudellisia transaktioita. Tämä tieto saattaa kadota tai se voidaan varastaa onnistuneen tekoälyn hakkeroinnin seurauksena, mikä voi aiheuttaa haitallisia vaikutuksia yrityksen talouteen ja maineeseen.
2. Ennakkoasenteet ja syrjintä
Koska ihmiset usein laativat datajoukot, joita käytetään tekoälyjärjestelmien kouluttamiseen, nämä datajoukot saattavat sisältää ennakkoasenteita, jotka heijastavat luojien ennakkoluuloja ja stereotypioita. Esimerkiksi, ennakkoasenteelliset tekoälyjärjestelmät saattavat vahvistaa ja jopa suurentaa yhteiskunnallisia ennakkoasenteita, kuten rasismia, seksismiä ja ikäsyrjintää, mikä voi johtaa erityisten rodullisten, sukupuolten ja ikäryhmien epäreiluun kohteluun. Yritykset saattavat kärsiä merkittäviä oikeudellisia ja maineeseen liittyviä seurauksia ennakkoasenteellisten päätösten ja lopputulosten vuoksi.
3. Riippuvuus tekoälytoimittajista
Riippuvuus yhdestä toimittajasta on mahdollisesti yksi tekoälyn keskeisistä riskeistä. Yritykset ovat yhä riippuvaisempia tekoälyjärjestelmistä liiketoimintansa pyörittämisessä, mikä tekee niistä yhä riippuvaisempia näitä järjestelmiä palvelevista toimittajista.
Toimittajaan lukittuminen:
Yritysten on yhä haastavampaa siirtyä eri toimittajaan, kun ne ovat yhä riippuvaisempia tietyn toimittajan tekoälypalveluista. Tämä voi pitkällä aikavälillä johtaa epäedullisiin olosuhteisiin.
Sopeutumiskyvyn puute:
Organisaatiot, jotka ovat erittäin riippuvaisia yhden toimittajan tekoälypalvelusta, saattavat löytää sen vaikeammaksi seurata aikaa tai parantaa sisäisiä prosesseja. Tämän seurauksena niiden kyky sopeutua uusiin mahdollisuuksiin tai ongelmiin saattaa olla heikentynyt.
Toimittajan epäonnistuminen:
Yritykset, jotka ovat erittäin riippuvaisia yhden toimittajan tekoälypalvelusta, saattavat olla vaarassa, jos kyseinen toimittaja lopettaa toimintansa tai ei pysty jatkamaan palvelun tarjoamista. Toiminta saattaa keskeytyä seurauksena, ja yritys saattaa jopa epäonnistua.
Lopuksi, vaikka tekoälytyökalut voivat parantaa pienten yritysten eri mahdollisuuksia, tekoälyn käyttöönotto on päätös, joka on harkittava kustannusten suhteen. Jos manuaaliset toiminnot ovat halvempia kuin tekoälypalveluun tilaaminen pitkällä aikavälillä, pysy manuaalisissa toiminnoissa. Jos asia on päinvastoin, tilaa kustannustehokas tekoälypalvelu.
Johtopäätös
Tekoälyn käytön oppiminen pienissä yrityksissä olisi epäilemättä arvokas lisäys yrittäjille nykypäivän yritysmaailmassa. Pienet yritykset voivat lisätä työntekijöidensä tuottavuutta, hallita ja suojata tietoja paremmin, parantaa asiakas- ja yleisövuorovaikutusta, automatisoida rutiinitehtäviä ja paljon muuta riippuen alastaan. Päätös käyttää tekoälytyökalua pienessä yrityksessäsi tulisi perustua puolueettomaan kustannus-hyötyanalyysiin.
Lataa tästä itselle ilmainen opas: Tekoälyllä tehokkuutta: ChatGPT pienyrittäjän arjessa