Sanotaan, että ei ole väliä mitä osaat tai tiedät, vaan kenet tunnet. Verkostojen merkitys liike-elämässä on kasvanut huimasti, sillä harvan yrityksen sisältä löytyy kaikki mahdollinen osaaminen. Ja vaikka löytyisi, niin tunnetko ne oikeat tyypit, joita tällä hetkellä tarvitsisit? Ja vaikka tuntisit, niin onko sinulla pääsyä heidän asiantuntemukseensa? Ensimmäinen askel on kuitenkin tunnistaa se minkälaiseen osaamiseen pääset käsiksi tällä hetkellä.
Sanotaan, että ei ole väliä mitä osaat tai tiedät, vaan kenet tunnet.
Henkilökohtainen verkostoanalyysi on hyvä työkalu lähteä kartoittamaan sitä minkälaista osaamista verkostoistasi löytyy tällä hetkellä. Et tarvitse kuin hetken aikaa ja mindmap sovelluksen (myös paperi & kynä -kombo on aika voittamaton!). Ala listaamaan ylös eri ryhmiä, henkilöitä, yrityksiä ja muita verkostoja joihin sinulla on jonkinlainen kontakti. Käy läpi mitä he voisivat sinulle tarjota tai mitä sinä voisit tarjota heille.
Kun lähdet kartoittamaan visuaalisesti eri verkostojasi, niin monesti voit löytää yllättäviä yhteyksiä. Et ole ehkä ajatellutkaan miten paljon it-osaamista verkostostasi löytyy. Voisitko hyödyntää heidän taitojaan uusien verkkosivujen ja sovellutusten luomisessa? Mitä eri kansainväliset kontaktisi ovat välivuosina tehneet? Olisiko heistä apua uusien markkina-aluiden avaamisessa tai olisivatko he potentiaalisia uusia asiakkaita?
Kun olet tehnyt oman analyysisi, niin voit alkaa yhdistämään viivoja. Mitä sinä tiedät verkostostasi mitä he eivät tiedä? Keiden pitäisi tavata? Ketkä voisivat aloittaa yhteistyön? Keille sinä voisit tarjota jotain? Onko jokin ongelma mitä et itse osaa ratkaista, mutta verkostosi osaisi? Lähde rohkeasti tekemään uusia aloitteita, kysymään kysymyksiä ja ehdottamaan yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Melkein kaikki mitä tarvitset löytyy jo verkostostasi. Jos ei yhden, niin kahden askeleen päästä.